Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα: Μικρά βήματα προόδου σε μια αγορά που παραμένει επιφυλακτική

0

Γράφει ο Γιάννης Χατζηιωαννίδης

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα αυξάνεται, αλλά παραμένει πίσω από την Ευρώπη. Τα BEV και PHEV κερδίζουν έδαφος, τα υβριδικά κυριαρχούν, ενώ οι κινεζικές μάρκες ενισχύουν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά.

Η πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης συνεχίζεται στη χώρα μας, αν και με πιο ήπιους ρυθμούς σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2025 ταξινομήθηκαν 6.154 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV), σημειώνοντας αύξηση 9,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Παρά τη θετική τάση, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις παραμένει χαμηλό, στο 5,48%, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 16,1%. Μάλιστα, ο Σεπτέμβριος αποτέλεσε τον τρίτο διαδοχικό μήνα πτώσης στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα.

Οι λόγοι που “φρενάρουν” τη μετάβαση

Η πρόοδος της ηλεκτροκίνησης συναντά εμπόδια όπως:
το ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης,
οι υψηλές τιμές αγοράς,
και οι ανησυχίες για τη μεταπωλητική αξία.
Παράλληλα, η μείωση της επιδότησης του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» από 9.000 σε 3.000 ευρώ έχει περιορίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Αύξηση στα PHEV, στασιμότητα στα BEV

Τον Σεπτέμβριο, η συνολική κατηγορία των εξηλεκτρισμένων οχημάτων (BEV + PHEV) κατέγραψε άνοδο 25%, με 1.998 νέες ταξινομήσεις.
Αναλυτικά:
Τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) παρουσίασαν πτώση 1,6% (850 μονάδες).
Τα plug-in υβριδικά (PHEV) αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 56,4% (1.148 μονάδες).
Στο εννεάμηνο, BEV και PHEV έφτασαν συνολικά τις 14.100 ταξινομήσεις, σημειώνοντας άνοδο 20,9% συγκριτικά με το 2024.

Τα υβριδικά κυριαρχούν στην ελληνική αγορά

Τα υβριδικά (HEV) διατηρούν ξεκάθαρα τα ηνία στην εγχώρια αγορά με μερίδιο 54,3%, ενώ τα βενζινοκίνητα περιορίστηκαν στο 21,2% και τα πετρελαιοκίνητα σημείωσαν μικρή αύξηση στο 4,6%. Για πολλούς οδηγούς, τα HEV αποτελούν τη “χρυσή τομή”: μειωμένη κατανάλωση χωρίς το άγχος της φόρτισης, προσφέροντας μια ομαλή μετάβαση προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση.

Η εικόνα της Ευρώπης

Στο ευρωπαϊκό επίπεδο, οι συνολικές ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 0,9% στο εννεάμηνο του 2025. Τα BEV διατήρησαν τη δυναμική τους με 1,3 εκατομμύρια νέες ταξινομήσεις και μερίδιο αγοράς 16,1% (έναντι 13,1% το 2024). Οι υβριδικές τεχνολογίες (HEV) καλύπτουν πλέον 34,7% των πωλήσεων, ενώ η βενζίνη και το πετρέλαιο υποχώρησαν στο 37%, από 46,8% πέρσι.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές ενισχύουν την παρουσία τους στην Ελλάδα

Παρά τις προκλήσεις της ελληνικής αγοράς, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνονται με ταχείς ρυθμούς. Σήμερα δραστηριοποιούνται πάνω από 20 κινεζικές μάρκες επιβατικών οχημάτων — αριθμός που φτάνει περίπου τις 30, εάν συμπεριληφθούν micro cars και επαγγελματικά.
Σε μια αγορά μόλις 137.000 νέων ταξινομήσεων το 2024, η παρουσία τόσων κινεζικών brand θεωρείται εντυπωσιακή. Ωστόσο, σύμφωνα με την AlixPartners, μόνο 15 από τις 129 κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αναμένεται να παραμείνουν οικονομικά βιώσιμες έως το 2030, καταλαμβάνοντας το 75% της κινεζικής αγοράς. Η πρόβλεψη αυτή αναδεικνύει τον έντονο ανταγωνισμό και τη συγκέντρωση ισχύος που συντελείται παγκοσμίως στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.

Συμπέρασμα

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα κινείται με σταθερό αλλά συγκρατημένο βηματισμό. Τα υβριδικά κυριαρχούν, τα PHEV ανεβαίνουν, ενώ τα BEV δείχνουν σημάδια κόπωσης.
Η περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς θα εξαρτηθεί από τη βελτίωση του δικτύου φόρτισης, τις οικονομικές ενισχύσεις και τη σταθερότητα των τιμών — παράγοντες που θα καθορίσουν αν η Ελλάδα θα μπορέσει να κλείσει το χάσμα με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Share.

Comments are closed.