Η αγορά κλασικών αυτοκινήτων τρέχει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, με τους συλλέκτες-επενδυτές να καταγράφουν υπεραποδόσεις την τελευταία τριετία από την ανάκαμψη στις τιμές των vintage μοντέλων όπως Ferrari, Porsche και Mercedes-Benz.
Όπως φαίνεται στο διάγραμμα, ο δείκτης τιμών HAGI που καταρτίζει η Historic Automobile Group International έχει ενισχυθεί κατά 85% τα τελευταία τρία χρόνια. «Πρωταθλήτρια» αναδεικνύεται η Mercedes-Benz με τις τιμές της να εκτοξεύονται κατά 85%, ακολουθεί η Ferrari με αύξηση 65% και στην τρίτη θέση βρίσκεται η Porsche με άνοδο 60% στις τιμές της.
Εάν συγκρίνουμε τις αποδόσεις του κύριου χρηματιστηριακού δείκτη FTSE 100 της Βρετανίας για το ίδιο διάστημα, η διαφορά είναι αγεφύρωτη, αφού οι μετοχές ενισχύθηκαν μόλις κατά %, ενώ τα κρασιά –αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε εναλλακτικά ένα άλλο συλλεκτικό είδος– υποχώρησαν κατά 2% σύμφωνα με τον δείκτη Liv-ex Fine Wine 100.
Και οι τιμές στις δημοπρασίες, όμως, εκτινάχθηκαν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Η σπανιότητα σε συνδυασμό με τον αγωνιστικό της χαρακτήρα οδήγησαν τη Ferrari 250 GTO του 1962 στο ρεκόρ των 38,1 εκατ. δολαρίων το 2014, κλέβοντας την πρωτιά από τη Mercedes-Benz W196R του 1954 που κατείχε μέχρι πρότινος τα σκήπτρα στην τιμή των 31 εκατ. δολαρίων σε δημοπρασία του 2013.
Ποιο είναι το καύσιμο που «απογειώνει» την αγορά συλλεκτικών αυτοκινήτων;
Τρεις είναι οι βασικοί παράγοντες: η σπανιότητα, η προέλευση και το… σεξαπίλ. Η αγορά, προφανώς, δεν έχει ρευστότητα: πόσο μικρός είναι ο αριθμός των αυτοκινήτων που έχουν επιβιώσει εξαρτάται, πολύ απλά, από τον αριθμό των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν εξ’ αρχής. Τα σπάνια μοντέλα τιμολογούνται υψηλότερα –ιδίως όσα έχει οδηγήσει ο κινηματογραφικός σταρ Steve McQueen. Μια Ferrari 275 Spider του 1967, για παράδειγμα, ίδια με αυτή που οδήγησε ο ηθοποιός στην ταινία «Υπόθεση Τόμας Κράουν» έπιασε τιμή 27,5 εκατ. δολαρίων το 2013.
Μια άλλη Ferrari –250 GT SWB California Spider– που την είχε αγοράσει αρχικά ο Alain Delon– πουλήθηκε πέρσι έναντι 18,5 εκατ. δολαρίων, γεγονός που οφείλεται αποκλειστικά στο ότι ο ζαν πρεμιέ φωτογραφήθηκε να οδηγεί το συγκεκριμένο μοντέλο με την Jane Fonda και τη Shirley MacLaine.
Οι επενδυτές εκτιμούν, επίσης, το γεγονός ότι η συγκεκριμένη αγορά κινείται σχετικά ανεξάρτητα από την παγκόσμια οικονομία, αφού πάνω απ’ όλα μετρά η σπανιότητα.
Τι πρέπει να προσέχει κανείς όταν αγοράζει συλλεκτικό αυτοκίνητο;
Εκτός από το να εντοπίσει την ιδανική Ferrari που έχει περάσει από τα χέρια κινηματογραφικού σταρ, λίγα πράγματα έχουν πραγματική σημασία. Μερικοί από τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στην τιμή είναι η ιστορία του μοντέλου –που αποδεικνύεται από τα σχετικά έγγραφα, τα αξεσουάρ, καθώς και πόσο από το αμάξωμα του αυτοκινήτου είναι αυθεντικό. Όπως εξηγεί ο Dietrich Hatlapaαπό την HAGI, αξίζει να ψάξει κανείς ακόμη και για το αυθεντικό εγχειρίδιο χρήσης ή να αναζητήσει ένα αυθεντικό αξεσουάρ για να αντικαταστήσει αυτό που «φοράει» το συλλεκτικό αυτοκίνητο.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας, επίσης, είναι η προέλευσή του. Όταν γνωρίζει κανείς πόσα και ποια χέρια έχει αλλάξει το αυτοκίνητο, μπορεί να πετύχει υψηλότερη τιμή.
Ποια από τα σημερινά μοντέλα θα είναι συλλεκτικά αύριο;
Η Porsche 918 Spyder που κυκλοφόρησε το 2014 θα μπορούσε να γίνει συλλεκτική τα επόμενα χρόνια –αφού μόλις 918 οχήματα έχουν βγει στην αγορά. Επίσης, τα μοντέλα της Aston Martin και της Lamborghini έχουν πολλές πιθανότητες να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των συλλεκτών, ιδίως αυτά που δεν έχουν κάνει καθόλου χιλιόμετρα.
Αυτό για το οποίο οι εκτιμητές της αγοράς δεν έχουν καταλήξει ακόμη είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θα δούμε άραγε ποτέ ένα Tesla να γίνεται συλλεκτικό; «Η ομορφιά των παλιών αυτοκινήτων είναι ότι είναι αμιγώς μηχανοκίνητα», εξηγεί ο κ. Hatlapa, «που σημαίνει ότι είναι πιο εύκολο να επισκευαστούν –και μπορείς να τα φτιάξεις μόνος σου».
http://www.insider.gr/