Γράφει ο Γιάννης Χατζηιωαννίδης
Το Ford Raptor αποτελεί ένα από τα πιο εξελιγμένα pick-up που κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά. Η Ford το έχει εφοδιάσει με κάθε διαθέσιμο ηλεκτρονικό σύστημα υποβοήθησης, μετατρέποντάς το σε ένα «κινούμενο φρούριο» ασφαλείας. Από το προηγμένο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης μέχρι την αυτόματη πέδηση και την υποβοήθηση στη διατήρηση λωρίδας, η λίστα των τεχνολογιών είναι πραγματικά ατελείωτη. Κι όμως, η πρόσφατη υπόθεση με τον Βασίλη Μπισμπίκη στη Φιλοθέη έδειξε για άλλη μια φορά ότι κανένα αυτοκίνητο – όσο προηγμένο κι αν είναι – δεν μπορεί να ξεπεράσει τους νόμους της φυσικής. Ο ηθοποιός υποστήριξε ότι «γλίστρησε το αυτοκίνητο», όμως η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σύνθετη.
Το Raptor: Ένα όχημα με δυνατότητες… και απαιτήσεις
Το Raptor είναι βαρύ, με τεράστια ροπή, υψηλό κέντρο βάρους και σχεδιασμένο για ακραία off-road χρήση. Σε ανώμαλα εδάφη ή σε μονοπάτια εκτός δρόμου, τα ηλεκτρονικά του συστήματα κάνουν θαύματα: σταθεροποιούν, υποβοηθούν και επιτρέπουν στον οδηγό να κινηθεί με σιγουριά εκεί που άλλα οχήματα δεν τολμούν. Στην άσφαλτο όμως, ειδικά μέσα σε κατοικημένες περιοχές, η εξίσωση αλλάζει. Ένα όχημα τέτοιου μεγέθους και ισχύος απαιτεί προσοχή, σεβασμό και απόλυτη συγκέντρωση. Ένας νηφάλιος οδηγός που κινείται με όριο ταχύτητας και με όλα τα συστήματα ενεργά, δύσκολα μπορεί να χάσει τόσο δραματικά τον έλεγχο ώστε να παρασύρει δέκα σταθμευμένα αυτοκίνητα και να καταλήξει σε μάντρα.
Οι νόμοι της φυσικής δεν «παρακάμπτονται»
Το βασικό ζήτημα δεν είναι αν το Raptor «γλίστρησε». Τα συστήματα ασφάλειας δεν είναι φτιαγμένα για να υποκαταστήσουν την ευθύνη του οδηγού, αλλά για να διορθώσουν ένα μεμονωμένο λάθος. Αν υπάρξουν άλλοι παράγοντες – υπερβολική ταχύτητα, απόσπαση προσοχής, χρήση αλκοόλ ή ουσιών, ή ακόμη και μια γενικευμένη αδιαφορία – τότε καμία τεχνολογία δεν αρκεί για να αποτρέψει το ατύχημα.
Με λίγα λόγια, όσο εξελιγμένο κι αν είναι το αυτοκίνητο, η αλυσίδα της ασφάλειας καταλήγει πάντα στον άνθρωπο πίσω από το τιμόνι.
Τα συστήματα ασφαλείας που ξεπεράστηκαν
Η λίστα των τεχνολογιών του Raptor είναι εντυπωσιακή. Ανάμεσα στα σημαντικότερα συστήματα περιλαμβάνονται:
ABS & EBD – αποτρέπουν το μπλοκάρισμα και κατανέμουν σωστά τη δύναμη φρεναρίσματος.
ESC / ESP & Traction Control – επεμβαίνουν στην ολίσθηση ή στο σπινάρισμα για να διατηρήσουν έλεγχο.
Hill Descent Control & Hill Start Assist – κάνουν εύκολες τις δύσκολες ανηφόρες και κατηφόρες.
Roll Stability Control & Electronic Roll Mitigation – μειώνουν τον κίνδυνο ανατροπής.
Lane Keeping Assist & Blind Spot Monitoring – βοηθούν τον οδηγό να μένει στη λωρίδα και να βλέπει πέρα από τα «τυφλά» σημεία.
Pre-Collision Assist & Adaptive Cruise Control – φρενάρουν αυτόματα και κρατούν ασφαλείς αποστάσεις.
Driver Attention Alert & TPMS – ειδοποιούν για κόπωση ή απώλεια πίεσης στα ελαστικά.
Η παρουσία τόσων συστημάτων κάνει το Raptor κορυφαίο σε επίπεδο παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας. Ωστόσο, ακόμη και αυτή η «ασπίδα» δεν μπορεί να διορθώσει την ανευθυνότητα.
Η πραγματική διάσταση της ευθύνης
Η υπόθεση Μπισμπίκη ανέδειξε ξανά το διαχρονικό πρόβλημα στους ελληνικούς δρόμους: η ευθύνη παραμένει πρωτίστως στον οδηγό. Όταν κάποιος χειρίζεται ένα όχημα που ζυγίζει πάνω από δύο τόνους και διαθέτει ικανότητες εκτός δρόμου, έχει υποχρέωση να σέβεται όχι μόνο τον εαυτό του αλλά και τους γύρω του. Το Ford Raptor δεν είναι παιχνίδι. Είναι ένα μηχάνημα υψηλής ισχύος που, αν χρησιμοποιηθεί με αλαζονεία, μπορεί να μετατραπεί σε απειλή. Η τεχνολογία μάς προστατεύει μόνο μέχρι ενός σημείου. Από εκεί και πέρα, η ασφάλεια κρίνεται από τη συμπεριφορά του οδηγού.
Συμπέρασμα
Η συζήτηση γύρω από το περιστατικό στη Φιλοθέη δεν αφορά μόνο ένα ατύχημα. Αφορά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την οδήγηση και την ευθύνη μας στον δρόμο. Κανένα όχημα, ούτε το πιο ακριβό, ούτε το πιο εξελιγμένο, δεν μπορεί να «γλιτώσει» τον οδηγό από την απροσεξία, την ταχύτητα ή την αμέλεια. Στο τέλος της ημέρας, ο σημαντικότερος παράγοντας ασφάλειας δεν είναι το αυτοκίνητο, αλλά ο άνθρωπος πίσω από το τιμόνι.