Πόσο σημαντική είναι η αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen για την Γερμανία; Είναι απλό: πρόκειται για την σημαντικότερη επιχείρηση του σημαντικότερου βιομηχανικού κλάδου της χώρας. Για τον μεγαλύτερο εργοδότη της Γερμανίας και για τον 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο. Για τον κατασκευαστή των μισών από όλα τα αυτοκίνητα που παράγονται στην χώρα. Με άλλα λόγια, φτερνίζεται η VW και συναχώνεται η Γερμανία, αν όχι ολόκληρη η Ευρώπη.
Τα μαντάτα της περασμένης Δευτέρας ήρθαν να συμπληρώσουν το ήδη «στραβό» κλήμα στο εσωτερικό της Γερμανίας. Η διοίκηση της Volkswagen ανακοίνωσε ότι δεν επαρκούν τα ήπια μέτρα εξυγίανσης που εφαρμόζει και έβαλε στο τραπέζι δύο – πρώην – ταμπού: το κλείσιμο εργοστασίου ή εργοστασίων και τις περικοπές θέσεων εργασίας. Ήρθε η ώρα της παρακμής για την γερμανική βιομηχανία; Καταρρέει η υπερδύναμη; Έρχεται ντόμινο εξελίξεων και για άλλους κλάδους; Τελειώνει η Γερμανία ως τόπος ανταγωνιστικής βιομηχανικής παραγωγής; Είναι η VW εν τέλει η μικρογραφία της Γερμανίας;
Θα …χρεοκοπήσει η VW;
Για να γίνει πιο ξεκάθαρη η εικόνα, ο Όμιλος Volkswagen, ο οποίος περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ομώνυμη εταιρία, την Audi, την SEAT, την Skoda, την Lamborghini, την Bentley, την Bugatti και την Scania, είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, με 136 εργοστάσια και 670.000 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 300.000 εντός Γερμανίας. Κατασκευάζει ημερησίως πάνω από 26.600 οχήματα.
Η Volkswagen δεν κινδυνεύει να χρεοκοπήσει σύντομα. Αφενός, επειδή μέτοχός της είναι πάντα το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας. Αφετέρου, επειδή το 2023 ο Όμιλος ανέφερε καθαρά κέρδη 17,9 δισεκατομμυρίων ευρώ, καταγράφοντας αύξηση κατά 2,1 δισεκατομμύρια από το 2022. Κινδυνεύει όμως σοβαρά να χάσει το «τρένο» της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και μαζί τη θέση της στον διεθνή ανταγωνισμό, υπό την πίεση της Κίνας, του μεγαλύτερου αντιπάλου της. Ο οικονομικός διευθυντής της VW Αρνό ‘Αντλιτς δοκίμασε να εξηγήσει την κατάσταση, αναφερόμενος σε «πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα» της εταιρίας. Στην Ευρώπη πωλούνται σήμερα ετησίως δύο εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα από ό,τι πριν από την πανδημία του κορονοϊού. «Αυτό δύσκολα θα αλλάξει», τόνισε και πρόσθεσε ότι για την VW, η οποία κατέχει το 1/4 της ευρωπαϊκής αγοράς, συνεπάγεται ότι «μας λείπουν οι πωλήσεις 500.000 αυτοκινήτων τον χρόνο που αντιστοιχούν σε δύο εργοστάσια» – δηλαδή σε περίπου 15.000 με 20.000 εργαζόμενους. Όπως είπε, «αυτό δεν έχει να κάνει με τα προϊόντα μας ή με τις κακές επιδόσεις των πωλήσεων, απλώς η αγορά δεν υπάρχει πια».
Το πρόβλημα βεβαίως είναι πιο σύνθετο: στην Γερμανία, το κόστος ενέργειας και μισθοδοσίας είναι ιδιαίτερα υψηλό. Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ λιγότερες από ό,τι προβλεπόταν. Σε αυτό έβαλε το χέρι της και η γερμανική κυβέρνηση, καταργώντας στο τέλος του προηγούμενου έτους την σχετική επιδότηση για την αγορά καινούργιου ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ενδεικτικά, τον φετινό Αύγουστο ταξινομήθηκαν 69% λιγότερα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα από ό,τι τον Αύγουστο του 2023.
Την ίδια ώρα στην Κίνα δεν κοιμούνται. Μπορεί τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα να έχουν ακόμη μέτρια υποδοχή στην ευρωπαϊκή αγορά που δύσκολα θα τα εμπιστευθεί, η απήχησή τους ωστόσο στο εσωτερικό φτάνει και περισσεύει. Ακριβώς όπως έφταναν και περίσσευαν τα προηγούμενα χρόνια τα κέρδη της VW στην Κίνα προκειμένου να συντηρούν τις πανάκριβες γραμμές παραγωγής εντός Γερμανίας. Αυτή η εποχή φαίνεται πως φτάνει τώρα στο τέλος της. Οι πωλήσεις γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα δεν μειώνονται απλώς – γκρεμίζονται. Κι αυτό εν μέρει επειδή οι Γερμανοί, άλλοτε πρωτοπόροι του κλάδου, αναπτύσσονται πλέον υπερβολικά αργά και τα μοντέλα τους είναι για τους Κινέζους ξεπερασμένα – και πολύ ακριβά. Πρόσφατα, η επικεφαλής της «Συμμαχίας Ζάρα Βάγκενκνεχτ» δήλωσε με υπερηφάνεια, αλλά και χωρίς να πολυκαταλαβαίνει τι έλεγε, ότι «η Γερμανία κατασκευάζει τους καλύτερους κινητήρες εσωτερικής καύσης». Δίκιο είχε, αλλά μάλλον δεν είχε συνειδητοποιήσει ότι εκεί ακριβώς είναι και το πρόβλημα.
ΠΗΓΗ: www.amna.gr