Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κυριαρχούν στην ενημέρωση των πολιτών

0

Τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες ενημερώνονται, διαμορφώνουν άποψη και συμμετέχουν στον δημόσιο διάλογο μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτυπώνουν τα αποτελέσματα της έρευνας “Ευρωβαρόμετρο -Social Media 2025” που διεξήχθη τον Ιούνιο του 2025 και δημοσίευσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η έρευνα καταγράφει μια σημαντική μετατόπιση του επικοινωνιακού τοπίου, καθώς τα social media έχουν πλέον καθιερωθεί ως η κύρια πηγή ενημέρωσης για μεγάλο ποσοστό πολιτών, ιδιαίτερα των νεότερων ηλικιών, σε όλη την Ευρώπη – και ειδικότερα στην Ελλάδα. Παράλληλα, το φαινόμενο της παραπληροφόρησης παραμένει έντονο και συνεχίζει να επηρεάζει την αξιοπιστία της ενημέρωσης, καθιστώντας αναγκαία την ενίσχυση της ψηφιακής παιδείας, της κριτικής σκέψης και των μηχανισμών επαλήθευσης ειδήσεων.

Κύρια ευρήματα για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Ευρωβαρόμετρου, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πλέον ξεπεράσει την τηλεόραση ως βασική πηγή ενημέρωσης στην Ελλάδα. Πάνω από τους μισούς πολίτες (56%) δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν πλατφόρμες όπως το Facebook, το Instagram και το TikTok για να ενημερωθούν σχετικά με πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, ενώ το 54% εξακολουθεί να επιλέγει την τηλεόραση. Το εύρημα αυτό διαφοροποιεί τη χώρα μας από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπου η τηλεόραση παραμένει κυρίαρχη πηγή ενημέρωσης για το 71% των πολιτών. Αντίθετα, οι παραδοσιακές πηγές ενημέρωσης όπως εφημερίδες, περιοδικά και διαδικτυακές εκδόσεις υποχωρούν σημαντικά. Μόλις το 34% των Ελλήνων τις επιλέγουν, έναντι 41% σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιβεβαιώνοντας τη μετατόπιση του κοινού προς τα νέα ψηφιακά μέσα και τις εναλλακτικές μορφές πληροφόρησης. Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το εύρημα ότι περισσότεροι από επτά στους δέκα Έλληνες (74%) δηλώνουν πως έχουν εκτεθεί σε παραπληροφόρηση ή ψευδείς ειδήσεις τουλάχιστον μερικές φορές μέσα στην τελευταία εβδομάδα – ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 66%. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει την ανάγκη ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των πολιτών απέναντι στα fake news, καθώς και της εμπιστοσύνης σε αξιόπιστες, διασταυρωμένες πηγές ενημέρωσης.

Οι πλατφόρμες που κυριαρχούν

Το Facebook εξακολουθεί να είναι η δημοφιλέστερη πλατφόρμα ενημέρωσης στην Ελλάδα, με το 68% των πολιτών να το χρησιμοποιούν για την παρακολούθηση ειδήσεων και εξελίξεων – ποσοστό αρκετά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (58%). Στις νεότερες ηλικίες, η εικόνα διαφοροποιείται: οι νέοι 15–24 ετών θεωρούν το Instagram την κύρια πηγή ενημέρωσής τους για κοινωνικά και πολιτικά θέματα (66%), στοιχείο που συμβαδίζει με την τάση που καταγράφεται συνολικά στην ΕΕ (64%). Η επιρροή των influencers και δημιουργών περιεχομένου παραμένει σημαντική, αλλά με σαφείς διαφοροποιήσεις μεταξύ των χωρών. Στην Ελλάδα, σχεδόν τέσσερις στους δέκα πολίτες (37%) δηλώνουν ότι ακολουθούν influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ωστόσο το 51% απαντά πως, παρότι χρησιμοποιεί ενεργά τα social media, δεν ακολουθεί κανέναν δημιουργό περιεχομένου. Αντίθετα, σε επίπεδο ΕΕ, το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 37%, γεγονός που δείχνει ότι το ελληνικό κοινό είναι πιο επιφυλακτικό απέναντι στους επαγγελματίες της ψηφιακής επιρροής.

Το ενδιαφέρον για την Ευρωπαϊκή Ένωση

Παρά τη γενικευμένη στροφή των πολιτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την απομάκρυνση από τις θεσμικές πηγές ενημέρωσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να θεωρείται σημαντική από την πλειοψηφία των Ευρωπαίων. Το 66% των πολιτών δηλώνει ότι είναι «σημαντικό» για τη χώρα τους να είναι μέλος της ΕΕ, αν και μόλις το 22% παρακολουθεί συστηματικά τις ευρωπαϊκές πολιτικές εξελίξεις. Aξιοσημείωτο είναι ότι οι Έλληνες παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα ενδιαφέροντος για τα ευρωπαϊκά θέματα: σχεδόν επτά στους δέκα (68%) δηλώνουν πως παρακολουθούν, έστω και περιστασιακά, όσα συμβαίνουν στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή.

https://www.gazzetta.gr

Share.

Comments are closed.