Βαριά σύννεφα πάνω από την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου

0

Μπορεί στην Ελλάδα η αγορά του αυτοκινήτου να παρουσιάζει μια μικρή άνοδο τα τελευταία χρόνια, κυρίως όμως ως αποτέλεσμα της τεράστιας πτώσης που ξεκίνησε το 2010 και συνεχίστηκε έως το 2016 λόγω της εγχώριας οικονομικής κρίσης  και της ένταξης της χώρας στην επιτροπεία των μνημονίων. Τα χρόνια της τεράστιας μείωσης των πωλήσεων αυτοκινήτων στα καθ’ υμάς, ήταν αντίθετα χρόνια ευημερίας για την παγκόσμια αγορά, που ανέκαμπτε από τη διεθνή οικονομική κρίση. Εκτός Ελλάδας, κανείς δεν θέλει να θυμάται το «μαύρο» 2008 και τη μείωση των πωλήσεων οχημάτων σε όλο τον κόσμο κατά 3,7% την ίδια χρονιά και 12,4% την επόμενη. Δέκα χρόνια μετά ωστόσο, ένα νέο σκηνικό ύφεσης διαφαίνεται στον ορίζοντα. Στελέχη μεγάλων εταιρειών εφιστούν την προσοχή στην πιθανότητα ακόμα και παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η οποία θα ξεκινήσει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η διορθωτική τάση στις πωλήσεις αυτοκινήτων που φάνηκε το 2018 συνεχίζεται το 2019, με σημαντική πτώση στις μεγαλύτερες αγορές. Η Κίνα, η ογκωδέστερη αγορά οχημάτων σε εθνικό επίπεδο, παρουσίασε μείωση πωλήσεων 12% το πρώτο εξάμηνο του 2019. Πολύ κοντά της, δίπλα για την ακρίβεια, η Ινδία γνώρισε ύφεση της εγχώριας αγοράς οχημάτων κατά 23% το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Στις ΗΠΑ, η μείωση στις πωλήσεις είναι πολύ μικρότερη αλλά ορατή, στο 2,4%, ενώ στην Ευρώπη, το πρώτο εξάμηνο έκλεισε με πτώση 3,1%. Η τάση είναι προφανής και το γεγονός αυτό έχει αρχίσει να ανησυχεί πολλά στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ειδικά σε μια περίοδο, κατά την οποία οι επενδύσεις που απαιτούνται για το πέρασμα από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση είναι τεράστιες.

Το μεγάλο πρόβλημα στις παγκόσμιες οικονομικές υφέσεις είναι η ψυχολογία. Ο εμπορικός πόλεμος των ΗΠΑ προς διάφορες  χώρες, κυρίως της Κίνας, η πιθανότητα ενός άτακτου Brexit ή ακόμα και τα σενάρια πολέμου με το Ιράν, αντιστρέφουν το θετικό καταναλωτικό κλίμα. Χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου του VW Group κατά το άνοιγμα της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης: «Βρισκόμαστε τώρα σε μια κατάσταση όπου αυτός ο εμπορικός πόλεμος (σ.σ. εννοεί των ΗΠΑ με την Κίνα) επηρεάζει αρνητικά τη διάθεση των πελατών και υπάρχει η πιθανότητα να διαταράξει πραγματικά την παγκόσμια οικονομία».

Στο ίδιο μήκος κύματος και στην ίδια έκθεση, ο Οικονομικός Διευθυντής του ομίλου BMW, σε συνέντευξή του στο Bloomberg, εξέφρασε τον εξής προβληματισμό: «Το τι θα συμβεί στην αγορά το 2020, εξαρτάται από την έκβαση των σχέσεων ΗΠΑ – Κίνας τις ερχόμενες εβδομάδες».

Ο άμεσος τζίρος της βιομηχανίας αυτοκινήτων σε ολόκληρο τον κόσμο εκτιμάται σε κάτι λιγότερο από 3 τρις ευρώ και ανέρχεται στο 4% του παγκόσμιου ακαθάριστου προϊόντος. Μαζί με τις δορυφορικές βιομηχανικές δραστηριότητες, όπως αυτές της κατασκευής ελαστικών, ανταλλακτικών, μεταλλευμάτων και δεκάδων ακόμα, αποτελεί στην κυριολεξία την ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομίας. Τι θα συμβεί σε περίπτωση μεγάλης ύφεσης της αγοράς αυτοκινήτου; Καλύτερα ας μην το διαπιστώσουμε ποτέ.

https://www.insider.gr

Share.

Comments are closed.