Brookings: Η απόφαση του Eurogroup δεν δικαιολογεί τη… γραβάτα

0

Μόνο ευοίωνη δεν είναι η εκτίμηση του Ινστιτούτου Brookings σε ό,τι αφορά την απόφαση του τελευταίου Eurogroup για την Ελλάδα. Σε άρθρο που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα σημειώνεται πως τελικά η απόφαση παραπέμπει ουσιαστικά σε ένα ακόμα μνημόνιο.

Αναλυτικά αναφέρει:

«Το Eurogroup αποφάσισε πρόσφατα να χορηγήσει στην Ελλάδα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους της, μέσω της επέκτασης αποπληρωμής των δανείων της – και δη του δεύτερου δανείου που είχε λάβει από τον EFSF. (βλ. Σχήμα 1). Η χώρα θα λάβει επίσης μια δόση 15 δισ. ευρώ από το τρίτο πρόγραμμα ύψους 86 δισ. ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως «προσωρινό ταμείο» μόλις ολοκληρωθεί με επιτυχία το τρίτο ελληνικό πρόγραμμα βοήθειας. Αυτό έχει ως στόχο να καθησυχάσει τις αγορές έτσι ώστε η Ελλάδα να αρχίσει να δανείζεται και πάλι από αυτές.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα με νέο δάνειο, αλλά θα αναλάβει ενισχυμένη εποπτεία μέχρι το 2022 για να εξασφαλίσει τη συνέχεια της διαδικασίας μεταρρύθμισης.

Στο πλαίσιο αυτό, το Eurogroup δημοσίευσε 13 τεχνικά έγγραφα που αναφέρουν λεπτομερείς υποχρεώσεις παρόμοιες με τις προϋποθέσεις. Εκείνοι που πιστεύουν ότι αυτό δεν είναι ένα νέο, τέταρτο πρόγραμμα για το 2018-2022 πρέπει να διαβάσουν τα έγγραφα, γράφει το Brookings.

Η Ελλάδα θα λάβει επίσης 4,5 δισ. ευρώ από τα κέρδη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από τα ελληνικά ομόλογα που έχει στην κατοχή της. Οι δόσεις θα είναι ίσες, ανά διετία, από το 2018 έως το 2022. Τέλος, αποφασίστηκε να καταργηθεί το αυξημένο περιθώριο επιτοκίου που σχετίζεται με το τμήμα αγοράς του χρέους του δεύτερου ελληνικού προγράμματος από το 2018.

Τόσο οι πιστωτές όσο και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δήλωσαν αισιόδοξοι ότι η Ελλάδα αναμένεται τώρα να σταθεί στα πόδια της καθώς το αποθεματικό μετρητών αναμένεται να εξασφαλίσει την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές. Μιλώντας για μια μεγάλη άνθιση, ο Έλληνας Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας φόρεσε ακόμη και μια γραβάτα για να γιορτάσει το τέλος της λιτότητας.

Οποιαδήποτε ελάφρυνση χρέους είναι ευπρόσδεκτη για μια τόσο υπερφορτωμένη χώρα, αλλά το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν αυτή η ρύθμιση του χρέους είναι αρκετή για να βοηθήσει την Ελλάδα να επιστρέψει στις αγορές με βιώσιμο ρυθμό.

Ενώ το αποθεματικό ταμειακών ροών ύψους 24 δισ. ευρώ μπορεί να καλύψει τις υποχρεώσεις αποπληρωμής της Ελλάδας για τα επόμενα δύο χρόνια, θα ήταν πολύ καλύτερο να διατηρηθεί αυτό το αποθεματικό ως εγγύηση για την αγορά. Ωστόσο, τα επιτόκια των 10ετών ομολόγων εξακολουθούν να υπερβαίνουν ή να βρίσκονται γύρω στο 4%, υποδεικνύοντας ότι οι αγορές, τουλάχιστον για την ώρα, δεν είναι πλήρως πεπεισμένες ότι η χώρα μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέος της μεσοπρόθεσμα. Επιπροσθέτως, η πρόβλεψη για την πραγματική ανάπτυξη μακροπρόθεσμα αναμένεται να είναι μόνο 1%. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο 5,5 δισ. ευρώ από τα 15 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν άμεσα για την αποπληρωμή του ΔΝΤ (3,3 δισ. ευρώ) και των Ευρωπαϊκών Κεντρικών Τραπεζών (2,2 δισ. ευρώ).

Μια άλλη επίμονη και μεγάλη ανησυχία είναι ότι η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να διατηρήσει ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022, ακολουθούμενη από ένα στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 2,2% για την επόμενη περίοδο έως το 2060. Αυτό σίγουρα ισοδυναμεί με μια σφιχτή πολιτική στην προσπάθεια της Ελλάδας για επίτευξη βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα.  Τέλος, όπως φαίνεται στο Σχήμα 3, στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος διάσωσης, μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί μόνο 46,9 δισ. ευρώ.

Με την τελευταία δόση των 15 δισ. ευρώ, μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί ότι η Ελλάδα έχει χρησιμοποιήσει μόνο 62 δισ. ευρώ από τα 84 δισ. ευρώ. Αυτό είναι κρίσιμο, καθώς οι όροι για τα χρήματα ήταν πολύ φθηνοί (με επιτόκιο 0,9%), και χρησιμοποιώντας το εξ ολοκλήρου, η Ελλάδα θα μπορούσε είτε να εξαγοράσει κάποια πιο ακριβά δάνεια που λήγουν σύντομα είτε θα μπορούσαν ακόμη και να τα χρησιμοποιήσουν για να επενδύσουν στη πραγματική οικονομία.

Μια άλλη σημαντική παρατήρηση είναι ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας θα έχει το δικαίωμα ανά πάσα στιγμή να επαναπροσδιορίσει πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα 15 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια, η δόση μπορεί να παραμείνει στον λογαριασμό τσέπης εάν εκτιμηθεί πως τα χρήματα αυτά χρειάζονται ως μαξιλάρι. Πράγματι, η χρήση του ρυθμιστικού πλαισίου των 15 δισ. ευρώ θα είναι δυνατή μόνο αφού διασφαλιστεί ότι οι οικονομικές ανάγκες της Ελλάδας καλύπτονται από τα δημόσια ταμεία της χώρας!

Εαν συγκριθεί η απόδοση 4% που καταγράφουν – στην τρέχουσα συγκυρία τα δεκαετή ελληνικά ομόλογα – με τους όρους της χρηματικής αποταμίευσης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (0,9%), μπορεί κανείς εύκολα να καταλάβει γιατί η τελευταία απόφαση του Eurogroup ίσως δεν δικαιολογούσε τη γραβάτα».

www.reader.gr/

Share.

Comments are closed.